Viaduc de Crainseny

Voor een prachtige wandeling met vergezichten ga je naar het indrukwekkende viaduct van Crainsery.
Je mag hier over de oude spoorbrug lopen.
Het in 1882 gebouwde opmerkelijke viaduct geeft je uitzicht op de kleurrijke Crainseny-vallei.

Laat je verrassen door over de oude spoorbaan te lopen en vanaf grote hoogte over de vallei heen te kijken.
Het geeft je een uitzonderlijk panorama. Ieder jaargetijde is weer anders,
wij liepen er in de herfst, wat vanaf het viaduct kleurrijke vergezichten geeft.

Vanaf het viaduct kijk je richting Culles-les-Roches en naar Montchanin.
Het leuke is dat je het viaduct ook van beneden af kunt bewonderen, er lopen bospaden door de Crainseny vallei.

Viaduc de Crainseny
Viaduc de Crainseny
Viaduc de Crainseny
bij zonnig weer geeft het viaduct prachtige schaduwen, op de laatste foto vinden we onszelf terug


Culles-les-Roches en zijn oude spoorlijn

Tot 1969 passeert hier de oude trein de Crainseny-vallei. De oude spoorlijn die over dit viaduct ging, verbond St Gengoux le National van 1889 tot 1969 met Montchanin, een kleine stad ten noordoosten van Monceau-les-Mines, het viaduct ligt tussen Culles-les-Roches en Etiveau, een dorp bij Saint Boil. De volledige lijn bedroeg 26,9 km en liep van Saint-Gengoux via Etiveau, Culles les Roches, Genouilly, Le Puley, naar Montchanin.

Op 1 juli stopt de spoorwegen met het vervoer van passagiers.
In 1969 wordt de route definitief niet meer geëxploiteerd, 7 april 1969 rijdt de trein voor de laatste keer over het viaduct.

Tegenwoordig ligt het viaduct van Crainseny op een fietsroute die de Voie Verte bij Etiveau verbindt met het oude station van Culles-les-Roches.
Het viaduct maakt niet direct deel uit van de Voie Verte, dit is niet mogelijk omdat er nog een tunnel op het traject naar de Voie Verte loopt die privé eigendom is. 

Viaduc de Crainseny


De bouw van het Viaduc de Crainsery

De werkzaamheden beginnen in 1882. Het ‘viaduc de Crainseny’ wordt een stenen bouwwerk met 16 bogen over een lengte van 246 meter met op het hoogste punt een hoogte van 23 meter. Het viaduct krijgt een bocht met een straal van 400 meter.
Iedere boog heeft een opening van 12 meter.

Het is ongetwijfeld een van de meest imposante bouwwerk in het gebied van het zuiden van de Côte Chalonnaise en een ongekend staaltje van ingenieurskennis van die tijd.

Viaduc de Crainseny
Viaduc de Crainseny
Viaduc de Crainseny
Viaduc de Crainseny

Het viaduct van Crainseny herwint zijn helderheid

In de loop der jaren wordt het viaduct steeds minder helder, alle uitstoot van de treinen is er aan blijven plakken. Het is 2019 als er zich op verzoek van de gemeente vijftien vrijwilligers en enkele leden van de gemeenteraad zich verzamelen om het Crainseny-viaduct schoon te maken.

Het resultaat mag er zijn: er lag weer een helder viaduct in de vallei van Crainseny!

Viaduc de Crainseny


Culles-les-Roches

In de Middeleeuwen maakt dit dorp deel uit van Saint-Gengoux-le-Royal.
Tijdens de Franse Revolutie is Culles jarenlang de hoofdstad van het kanton. In 1908 wordt het omgedoopt tot Culles-les-Roches. Het is een kleine gemeente, in de zomer van 1992 sluit de school van Culles-les-Roches voorgoed haar deuren, 102 jaar na de opening in 1890.

 

Viaduc de Crainseny

bronnen

www.lejsl.com
www.destination-saone-et-loire.fr

Viaduc de Crainseny
huis in bourgogne

Huis huren?

Geïnteresseerd in een vakantiehuis in deze omgeving?