Met een lengte van 561 meter en 18 bogen is het Viaduc de Mussy
een van de meest spectaculaire spoorwerken van de 19e eeuw.
Deel uitmakend van het traject Paray-le-Monial naar Givors-Canal (ten zuiden van Lyon),
is dit viaduct het op een na langste stenen viaduct van Frankrijk,
een architectonisch hoogstandje voor die tijd.
Het viaduct trekt veel wandelaars aan die de vallei en de spoorbrug komen bewonderen.
Ook rondleidingen bij het viaduct zijn nog steeds erg populair.
Viaduct Mussy-sous-Dun wordt in drie jaar tijd, tussen 1892 en 1895,
over het smalste punt van de vallei aangelegd.
Dit viaduct moest het spoortraject Lyon-Parijs verlichten.
De spoorlijn doorkruist het ruige terrein van het Centraal Massief en de bergen van de Beaujolais.
Voorbij het viaduct verdwijnen de treinen een tunnel in.
Vanuit Mussy-sous-Dun heb je een prachtig uitzicht op deze spoorbrug.
Het spoorwegviaduct
Dit viaduct is opmerkelijk vanwege zijn architectuur en technisch ontwerp.
Het bestaat uit achttien halfronde bogen die zich over de vallei uitstrekken, waardoor treinen veilig en stabiel kunnen passeren. De bogen hebben ieder een opening van 25 meter. De hoogte van het viaduct zorgt voor een indrukwekkend uitzicht op het landschap.
Ontstaan van Viaduc de Mussy-sous-Dun
Het is maart 1891 als leden van de gemeenteraad de oprichting van het Mussy-sous-Dun-station van de Paray-le-Monial-spoorweg eindelijk goedkeuren. Er is een lange geschiedenis aan vooraf gegaan, het werk wordt toevertrouwd aan de firma Veyssère Frères, uit Clermont-Ferrand.
Tussen de eerste verzoeken voor een viaduct en de uiteindelijke realisatie ligt een lange tijd van 25 jaar.
1892: het begin van de bouw
Vanaf februari 1892 beginnen de voorbereidende werkzaamheden, eerst legt men in de vallei een kleine tijdelijke spoorlijn aan om het transport van materialen mogelijk te maken. Een locomotief sleept stenen, zand en kalk uit verschillende bronnen. In juni beginnen de verschillende metselwerken en op 18 juni van dit jaar wordt de eerste steen voor het viaduct gelegd.
Per week zien de inwoners van Mussy-sous-Dun het viaduct vorderen. In het eerste jaar wordt 18.000 kuub metselwerk uitgevoerd. Het jaar daarop worden de funderingen voltooid en de gewelven aan de kant van de stad Mussy-sous-Dun gebouwd . Augustus 1895 is het viaduct grotendeels klaar. In het jaar 1900 vindt de inhuldiging van dit indrukwekkende viaduct plaats.
De bouw van het viaduct heeft grote invloed op het leven in het dorp Mussy-sous-Dun. Omdat ze dagelijks bijna 250 werknemers moeten huisvesten, openen veel hotels hun deuren. Zo krijgt het dorp met twee hotels er twintig hotels bij.
Ernstig ongeluk tijdens de bouw van Viaduc de Mussy
In maart 1894 doet zich een zwarte dag voor, een jonge jongen genaamd Auguste Rochon die werkzaam is als metselaar, valt van het viaduct zo’n twintig meter naar beneden. Auguste overleeft deze val uiteraard niet.
Te voet over het viaduct
Wanneer het viaduct helemaal af is, heeft de overkant van de vallei nog geen geopende spoorlijn. Hierdoor kunnen veel belangstellenden over het viaduct lopen en te voet de heuvel aan de overkant bereiken. Het moet een adembenemende wandeling zijn geweest.
Helaas is dat nu niet meer mogelijk en mogen alleen treinen op deze manier de vallei oversteken.
De constructie van het viaduct is van cruciaal belang voor de spoorverbindingen in de regio en het draagt bij aan de efficiëntie van het treinverkeer. Sinds de opening hebben talrijke spoorwegkonvooien, voornamelijk vracht maar ook passagiers, gebruik gemaakt van deze lijn richting Paray-le-Monial of Givors.
Enkele getallen bij het Viaduct-de-Mussy
Hoogte: 60 meter
Lengte: 561 meter
Materiaalcubage: 75.000 m3
Classificatie als monument historique
Het Viaduc de Mussy-sous-Dun wordt in 1984 vanwege zijn historisch en architectonisch belang opgenomen in de inventaris van de Monumennts historiques. Hierdoor krijgt het bescherming die zo’n indrukwekkend bouwwerk verdient.
La Montagne de Dun
Dichtbij het Viaduc de Mussy ligt het bekende Montagne de Dun. Ooit lag hier een versterkte vesting.
Op de top van la Montagne de Dun ligt het enige dat rest van dit middeleeuwse stadje, een plek vol van geschiedenis en legendes.
In de kerk staat een maquette die toont hoe het dorp er in de Middeleeuwen heeft uitgezien, een dorp met een sterke stadsmuur, een donjon, verschillende poorten en twee kerken op de top.
Staand op de top heb je een prachtig vergezicht over de heuvels die zo kenmerkend zijn voor dit deel van de Bourgogne. Vanaf deze bergtop kun je het Viaduc de Mussy-sous-Dun goed zien liggen.
De weg naar de top van de berg, met enkele hellingen tot 14%, is een geliefd parcours van fietsers en wandelaars.