De stad Digoin is vanuit het oosten de poort naar de Charolais.
Het is een mooie oude stad in het zuidwesten van de Bourgogne, liggend aan de Loire,
met in het centrum de Notre-Dame de la Providence waar een ooievaarspaar iedere zomer een nest op de toren heeft.
De stad heeft de bijnaam ‘fille de Loire’ dochter van de Loire.
Digoin is gebouwd op een kruispunt van waterwegen: vijf rivieren en drie kanalen kruisen Digoin.
Bekend is het uit 1838 stammende aquaduct over de Loire, het Pont-Canal sur la Loire,
met een lengte van 243 meter.
De Loire is hier niet bevaarbaar en heeft daarom een lateraal kanaal naast zich gekregen.
In Digoin kruist dit Canal latéral à la Loire de rivier de Loire dankzij het aquaduct.
Omdat de Loire hier niet bevaren kan worden, is er een prachtige flora en fauna bewaard gebleven.
De Loire wordt wel gezien als de laatste wilde rivier van Europa.
Verder is Digoin bekend om zijn keramiekmuseum en zijn er veel winkels en ateliers waar hedendaagse keramiek te koop is.
Een dorp om doorheen te slenteren, boottochten te laten beginnen en heerlijk te lunchen of dineren op een terras aan de Loire.
Digoin als het eiland van Charolais
Digoin wordt omgeven door rivieren en kanalen. Om in het hart van de stad te komen, moet je altijd een brug over. Vandaar dat Digoin ook wel het eiland van Charolais genoemd wordt.
Korte geschiedenis van Digoin
De geschiedenis en de economische ontwikkeling van de stad zijn altijd nauw verbonden met de Loire en kanalen.
In de Gallo-Romeinse tijd is Digoin al een belangrijk kruispunt van rivieren. Ook in de daarop volgende eeuwen is het water voor Digoin belangrijk als een centrum van doorvoer van goederen. de stad is in de Middeleeuwen nog maar een klein dorp dat vooral bewoond wordt door boeren en zeelieden.
In de 15de en 16de eeuw lijdt Digoin, net als heel Frankrijk, onder de godsdienstoorlogen en verliest veel van haar inwoners.
De volgende eeuwen leeft Digoin op het ritme van de rivieren en wordt een belangrijke stad aan de Loire.
De meeste huizen zijn gebouwd langs de waterkant van de rivier de Loire.
1808
16 mei van dit jaar is een zwarte dag in de geschiedenis van Digoin, er vindt er een dodelijk ongeval plaats op de sloopplaats van de abdijkerk. Bij de sloop van een pijler valt een blok steen naar beneden en doodt monsieur Dunion, een van de arbeiders. Als gevolg van dit ongeval zullen alleen nog buitenlandse arbeiders in dienst genomen worden. Hoe bizar!
Digoin in de 19e eeuw
De welvaart van het ‘Second Empire’ gaat ook de stad Digoin niet voorbij. De stad groeit en krijgt steeds meer inwoners, in 1865 bestaat Digoin al uit ruim 3000 inwoners. Transport wordt in de 19e eeuw steeds belangrijker. In en rond Digoin worden kanalen gebouwd die belangrijk zijn in de ontwikkeling van de stad. Ook de aanleg van de spoorlijnen (Paray-le-Monial /Moulins in 1869 en Mâcon /Paray-le-Monial in 1870) draagt bij aan toenemende welvaart.
Daarnaast komen de keramiekfabrieken vanuit de Elzas vanwege de Duitse bezetting aldaar, naar Digoin, die al snel aan 2000 mensen werkgelegenheid bieden. Keramiek gaat een handelsmerk van Digoin worden. de stad wordt groter en krijgt meer inwoners. Het zijn de jaren van economische bloei en steeds meer bedrijfjes gaan zich hier vestigen.
De rivieren en kanalen van Digoin
Digoin is een kruispunt van waterwegen, rivieren en kanalen doorkruisen of omgeven de stad.
de rivieren
Digoin kent de rivieren Loire, Bourbine, Vouzance, Arronce en Arroux.
De grootste rivier is de Loire, ten noordoosten van de stad stroomt de Bourbince in de Arroux, die op haar beurt in het noordwesten van Digoin in de Loire stroomt.
De Loire is de langste en meest onstuimige rivier van Frankrijk en in dit deel van Frankrijk niet bevaarder. Deze rivier wordt wel gezien als de laatste wilde rivier van Europa.
de kanalen
Drie grote en belangrijke kanalen die bij Digoin liggen zijn: Canal de Roanne, Canal du Centre en het Canal latéral à la Loire.
Om de grote rivieren de Saône, de Loire en de Yonne met elkaar te verbinden, zijn het Canal du Centre en het Canal de Bourgogne aangelegd.
In de 18e en 19e eeuw wordt hard gebouwd aan het kanalenstelsel. Via tientallen sluizen worden de hoogteverschillen overwonnen en de verschillende rivieren met elkaar verbonden. De aanleg van deze kanalen is een belangrijke stap in de ontwikkeling van de stad. Er ontstaan woonwijken, het ontwerpen en de fabricage van keramiek heeft zich gevestigd in Digoin aan de Loire. Ook andere bedrijven vestigen zich in Digoin. De stad beleeft een economische bloeitijd.
Toch heeft het transport over de kanalen niet lang standgehouden. Het transport viel in de zomer regelmatig stil vanwege te lage waterstanden, waardoor de vracht uit de schepen moest worden overgeladen. De grote schepen die de Loire en de Saône bevoeren waren te groot voor de kanalen.
Het kanalensysteem met zijn hoge vaartarieven en lage transportsnelheid wordt met de opkomst van het spoor steeds minder belangrijk.
Het kanalenstelsel is tegenwoordig in ere hersteld en het domein van pleziervaartuigen en rondvaartboten geworden.
In de jaren dertig van de vorige eeuw worden het Canal de Roanne en het Canal du Centre met elkaar verbonden door de beroemd geworden Pont Canal sur la Loire.
Canal de Roanne à Digoin
De bouw van het Canal de Roanne à Digoin begint in 1831 en wordt in 1838 gelijktijdig met het Canal latéral à la Loire geopend. Canal de Roanne loopt vanaf Digoin naar het zuiden tot aan de haven van Roanne, terwijl het Canal latéral à la Loire 196 km naar het noorden loopt tot aan het Canal de Briare.
Canal de Roanne loopt met ruim 55 km helemaal parallel aan de Loire en telt 10 sluizen. Het hoogteverschil tussen beide steden is 37 meter. Dit kanaal heeft de bijnaam ‘Canal tranquille’. Parallel aan het kanaal kun je heerlijk fietsen op het oude jaagpad dat nu de Voie Verte is.
Canal du Centre
Canal du Centre is het meesterwerk van Émiland Gauthey uit Châlon sur Saône en het oudste van de Bourgondische kanalen.
Dit kanaal ligt tussen Digoin en Chalon-sur-Saône en loopt onder andere door de steden Paray-le-Monial en Montceau-les-Mines.
Na aanleg zijn de Middellandse Zee, via de Rhone, de Saône en de de Loire, en Atlantische Oceaan met elkaar verbonden en heeft Frankrijk een doorgaande vaarroute.
In 1767 maakt Gautyey plannen voor een kanaal tussen rivieren de Loire en de Saône. Canal du Centre verbindt het Canal latéral à la Loire in Digoin met de Saône in Chalon-sur-Saône. Hiermee ontstaat tevens een open verbinding met de Rhône.
Het Canal du Centre, met een lengte van 112 km, werd ook wel Canal du Charolais genoemd. Tien jaar is er nodig voor de constructie van dit kanaal, het wordt geconstrueerd tussen 1783 en 1793 en is het oudste kanaal van de Charolais. Er is nu een belangrijke waterweg tussen Het Kanaal en de Middellandse Zee gerealiseerd.
In de jaren ’80 neemt het vrachtverkeer sterk af en wanneer in 2000 de laatste koolmijnen sluiten, gaat het Canal du Centre voornamelijk door de pleziervaart gebruikt worden.
Hier lees je een volledig artikel over het Canal du Centre.
Canal latéral à la Loire
De rivier de Loire is de langste en meest onstuimige rivier van Frankrijk en in dit deel van Frankrijk niet bevaarder. De Loire wordt wel gezien als de laatste wilde rivier van Europa. Vanwege die onbevaarbaarheid van de Loire is hier een lateraal (aan de zijkant) kanaal parallel aan de Loire gegraven: Canal latéral à la Loire. In Digoin kruist dit Canal latéral de rivier de Loire dankzij het bekende aquaduct Pont Canal sur la Loire.
Aan het Canal latéral à la Loire is zestien jaar gegraven en wordt in 1838 geopend. Opdracht hiervoor is al in 1822 gegeven aan de Compagnie des Quatre Canaux. De Loire kent veel ondiepe delen en de watertoevoer was niet altijd voldoende. Dit gaf problemen voor de scheepvaart. In eerste instantie lag het kanaal gepland aan de rechteroever van de Loire, maar onder andere bij Nevers was hier niet voldoende ruimte voor, dus kwam het kanaal aan de linkeroever te liggen.
Het kanaal loopt met een lengte van 196 km van Digoin (Canal du Centre) tot aan Briare (Canal de Briare). Op het traject zijn 37 sluizen. In Digoin sluiten het Canal latéral à la Loire en het Canal du Centre op elkaar aan.
Pont Canal sur la Loire à Digoin
Aan het aquaduct Pont-Canal sur la Loire is architectonisch gezien een heel bijzondere werk, hier is vier jaar aan gewerkt, van 1834 tot 1838.
Pont-Canal sur la Loire vormt de verbinding tussen het Canal latéral à la Loire en het Canal du Centre. Met een lengte van 243 meter strekt het zich met elf bogen uit over de Loire. Iedere boog is 19 meter breed, wat iets zegt over de breedte van deze rivier.
Ingenieur Pierre Alexandre Julien is het brein achter dit meesterwerk. In 1830 kreeg hij de opdracht voor het ontwerpen van twee grote kanaalbruggen (hij is dan slechts 27 jaar oud): deze over de Loire en een bij Guétin aan de Allier. In 1837 is hij betrokken bij het Canal latéralà la Loire.
Vanaf deze brug heb je een adembenemend uitzicht over de Loire. Je kunt er lopend of per fiets over en natuurlijk per boot. Maar let op, vooral met kinderen, er zit geen reling tussen de paden en het kanaal.
Fietsen langs de kanalen van Digoin
Parallel aan het Canal de Roanne à Digoin kun je heerlijk fietsen op het oude jaagpad dat nu de Voie Verte is. Ook langs het Canal du Centre lopen goede fietspaden.
In het boek Fietsen in Bourgondië vind je mooie routes die goed en informatief beschreven zijn.
Flora en fauna in en langs de Loire
De Flora en fauna van de Loire behoort sinds het jaar 2000 tot de wereld Erfgoedlijst van de UNESCO. Langs de oevers van de Loire zijn bijzondere natuurgebieden ontstaan én bewaard gebleven, juist omdat deze rivier zo slecht bevaarbaar was. Er liggen zandgebieden en weides met een veelheid aan flora en fauna. De ‘forêts alluviales’ zijn ooibossen die zijn ontstaan op plekken waar de rivier geregeld overheen stroomt.
Vele vogelsoorten als ganzen, ooievaars, witte reigers (zie foto) en zwanen hebben bij de Loire hun habitat en overwinteren hier. Andere soorten, zoals kraanvogels, gebruiken het gebied als halteplaats tijdens hun trek naar het zuiden.
Céramique de Digoin
Digoin heeft een heel interessante geschiedenis van keramiek. Het museum geeft je een boeiend overzicht. In dit blog lees je meer over deze geschiedenis.
De satd kent in het verleden meerdere bekende keramiekfabrieken. Helaas konden zij niet op tegen de hedendaagse ontwikkelingen en in mei 2014 moest een van de laatste fabrieken, le Digoin Céramique, haar poorten sluiten.
Nog één fabriek kon blijven bestaan door de productie van servies voor de horeca. Helaas moet ook deze fabriek, na verschillende overnames, in 2023 toch haar deuren sluiten. Een indrukwekkend en toonaangevend tijdperk is voorbij.
Musée de la Céramique de Digoin
In het gebouw waar ooit het politiebureau was gevestigd, bevindt zich nu het Musée de la Céramique. In dertien zalen ontdek je dit erfgoed van Digoin, van de Gallo-Romeinse periode tot aan het keramiek dat in de 18e eeuw werd gefabriceerd in de keramiekfabrieken. De rondleiding duurt anderhalf uur en neemt je mee door de verschillende tijdperken en bijbehorende producties.
Het is geen museum om met (kleine) kinderen naar toe te gaan, het museum staat nogal vol en de keramiek is vaak kwetsbaar opgesteld.
Het museum aan de Rue Guillemot bezoek je voor €6 pp, kinderen €3.
www.musee-ceramique-digoin.com
Notre-Dame de la Providence van Digoin
De kerk van Digoin is een prachtige 19e eeuwse kerk in Romaans-Byzantijnse stijl. Het is een bijzondere mix van deze twee stijlen geworden, waar de meningen over verdeeld zijn. Deze kerk moest de oude Romaanse kerk uit de 11e eeuw vervangen.
De kerk is ontworpen door DelleJogna, architect uit Charolles en valt op door de afwisseling van volvische stenen (grijs) en kalksteen (wit) in de boog van de beuken.
De tympanen en kapitelen van de gevel zijn tussen 1976 en 1978 gebeeldhouwd op initiatief van pater Rhéty.
Het tympaan heeft drie hoofdthema’s: de roep van God, de bruiloft in Kana en de Emmaüsgangers. In het keramiekmuseum van Digoin vind je een verkleind model van het tympaan.
Het hoofdtympaan boven de middelste deur heeft aan de rechterkant een opvallend figuur: de figuur van een kok. Het is een eerbetoon aan de grote chef-kok Alexandre Dumaine, geboren in Digoin en een van Frankrijks grootste gastronomen uit de 20e eeuw. Hij wordt hier opgevoerd als ‘maitre’ op de bruiloft te Kana. Dumaine was chef-kok van het drie-sterren restaurant in Saulieu in de Côte-d’Or, in het oosten van de Bourgogne. Alexandre Dumaine heeft de bijnaam ‘ Roi des Cuisiniers’ gekregen. Vanaf zijn pensioen was Dumaine weer inwoner van Digoin.
Er is veel te vertellen over deze Notre-Dame, hier kun je het hele verhaal lezen en meer foto’s zien.
Étienne Maynaud de Bizefranc de Lavaux
Digoin kent nog een in deze stad geboren beroemdheid: Étienne Maynaud de Bizefranc de Lavaux. Hij is vooral bekend geworden vanwege zijn inzet voor de afschaffing van de slavernij. Aan het eind van zijn leven koopt hij het château van Cormatin en gaat hier wonen. Een gedenkplaat bij de ingang van het château herinnert aan zijn cruciale rol in het beëindigen van de slavernij.
ObservaLoire van Digoin
Het ObservaLoire ligt naast de Pont-Canal sur la Loire. In dit modern opgezette informatiecentrum ontdek je veel over de waterbouwkundige werken en over de wereld in en op de Loire. In vier expositiezalen vind je thema’s als de kanalen, aquaducten, vissen en vogels, scheepvaart en nog veel meer over het leven in en langs de Loire. De Salle sous l’eau geeft je een kijkje in het onderwaterleven van de Loire. Daarnaast is er ook altijd een tijdelijke tentoonstelling met interessante thema’s.
Als je meer wilt weten over de Loire in al haar facetten, is het de moeite waard om dit informatiecentrum te bezoeken.
Een bezoek aan ObservaLoire kost €5 voor een volwassene, voor een kind betaal je €2,50.
www.observaloire.com
Boottochten vanuit Digoin
Bateau de ville biedt de mogelijkheid tot verschillende betaalbare boottochten. Tijdens deze rondvaarten krijg je veel uitleg over de kanalen en rivieren, bruggen en sluizen van Digoin.
www.croisiere-digoin.fr
Wil je liever zelf aan het roer staan? Les Canalous heeft de mogelijkheid voor een meerdaagse riviercruise of om een boot voor een halve of hele dag te huren.
www.canalous-bourgogne.com/fr